Ελεάνα Δαλαγδή - Digital Marketing Director - Not The Same

Όταν σκέφτεσαι το Digital Marketing, φαντάζεσαι επιτυχίες που θα απογειώσουν την επιχείρησή σου: περισσότερους πελάτες, υψηλότερες πωλήσεις και ισχυρότερη online παρουσία. Και κάπου εκεί, εμφανίζεται o «τέλειος συνεργάτης», που υπόσχεται θεαματικές αλλαγές, σε χρόνο μηδέν. Μοιάζει δελεαστικό, σωστά; Όμως, όπως συχνά συμβαίνει, όταν κάτι ακούγεται υπερβολικά καλό για να είναι αληθινό, συνήθως… δεν είναι!

της Ελεάνας Δαλαγδή, Digital Marketing Director

Το overpromising στο performance marketing μπορεί να φαίνεται ελκυστικό στην αρχή, αλλά συχνά οδηγεί σε απογοητεύσεις και σοβαρά προβλήματα. Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε γιατί οι μη ρεαλιστικές δεσμεύσεις είναι επικίνδυνες, πώς να τις αναγνωρίσεις και πώς να επιλέξεις τον κατάλληλο συνεργάτη, ώστε να διασφαλίσεις την επένδυσή σου.

Overpromising στο Performance Marketing - Τι είναι τελικά το Overpromising και γιατί είναι επικίνδυνο;

Το overpromising είναι κάτι που έχουμε όλοι συναντήσει και από το οποίο -για να είμαι ειλικρινής- είναι εύκολο να παρασυρθείς. Φράσεις όπως: «θα δεις  τις πωλήσεις σου να διπλασιάζονται σε 30 μέρες» ή «θα έρθουν 80 leads μέσα σε μία εβδομάδα», είναι αρκετά δελεαστικές και σε κάνουν να πιστέψεις ότι υπάρχει μία μαγική συνταγή επιτυχίας. Όμως, αν έχεις βρεθεί σε αυτή τη θέση, γνωρίζεις ότι αυτές οι υποσχέσεις συνήθως είναι υπερβολικές και ανέφικτες.

Η πραγματικότητα είναι ότι οι στρατηγικές στο performance marketing επηρεάζονται από πολλούς εξωτερικούς παράγοντες, όπως τους αλγόριθμους των πλατφορμών, τη συμπεριφορά των χρηστών, τις τάσεις της αγοράς και, φυσικά, τον ανταγωνισμό. Αυτοί οι παράγοντες καθορίζουν την απόδοση των καμπανιών και κανείς δεν μπορεί να τους ελέγξει απόλυτα. Οι υποσχέσεις, λοιπόν, περί «άμεσης επιτυχίας», χωρίς να ληφθούν υπόψη οι παραπάνω παράγοντες, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα τηρηθούν. Και αυτό φέρνει μία σειρά προβλημάτων:

🟠 Υπερβολική διαφημιστική δαπάνη: Όταν διαθέτεις το budget σου σε καμπάνιες, που βασίζονται σε μη ρεαλιστικές υποσχέσεις, η επένδυση αποδεικνύεται αναποτελεσματική. Το κόστος αυξάνεται, χωρίς να αποφέρει την αναμενόμενη απόδοση, επιβαρύνοντας τον συνολικό προϋπολογισμό της επιχείρησής σου, ενώ σε οδηγεί σε οικονομική αστάθεια.

🟠 Ευκαιρίες που χάνονται: Η κακή διαχείριση του budget σου δεν περιορίζεται μόνο σε οικονομική σπατάλη, αλλά σου στερεί και την ευκαιρία να επενδύσεις σε ενέργειες, που θα μπορούσαν να σου προσφέρουν βιώσιμη ανάπτυξη. Για παράδειγμα, όταν μία καμπάνια αποτυγχάνει λόγω overpromising, δεν δοκιμάζονται εναλλακτικά κανάλια ή νέες ιδέες, που θα μπορούσαν να αποφέρουν πιο σταθερά αποτελέσματα. Έτσι, χάνεις τη δυνατότητα να αξιοποιήσεις πλήρως το δυναμικό της αγοράς ή να επεκτείνεις την αναγνωρισιμότητα της επιχείρησής σου.

🟠 Απώλεια εμπιστοσύνης: Όταν οι μεγάλες υποσχέσεις δεν γίνονται πράξη, το πρώτο που πλήττεται είναι η εμπιστοσύνη σου στη συγκεκριμένη συνεργασία. Ως εκ τούτου, αναρωτιέσαι αν μπορείς να βασιστείς σε αυτόν τον συνεργάτη για μελλοντικές προσπάθειες. Ακόμα πιο ανησυχητικό όμως, είναι ότι μπορεί να αρχίσεις να αμφιβάλλεις συνολικά για την αξία του digital marketing, χάνοντας την πίστη σου στη δυνατότητα αυτών των στρατηγικών να αποδώσουν.

Τα «καμπανάκια» που δεν πρέπει να αγνοήσεις

Overpromising στο Performance Marketing - αναγνώριση ενδείξεων

Η αναγνώριση των ενδείξεων είναι το πρώτο βήμα, για να αποφύγεις ανεπιθύμητες εκπλήξεις και να διασφαλίσεις μία συνεργασία με θετικό αντίκτυπο. Κάποιες από αυτές τις ενδείξεις είναι:


Γενικές και αφηρημένες υποσχέσεις

Ένα από τα πρώτα σημάδια overpromising, είναι οι αόριστες υποσχέσεις, χωρίς ουσιαστική τεκμηρίωση. Ισχυρισμοί συνεργατών όπως: «θεαματικά αποτελέσματα» ή «αύξηση πωλήσεων», χωρίς μία σαφή στρατηγική ή προηγούμενα παραδείγματα επιτυχίας, πρέπει να σου δημιουργούν επιφυλάξεις. Το performance marketing απαιτεί εξειδικευμένες ενέργειες και η έλλειψη συγκεκριμένων πληροφοριών, κρύβει συνήθως απουσία στρατηγικής.

Υποσχέσεις για εγγυημένα αποτελέσματα

Στο digital marketing, η εγγύηση συγκεκριμένων αποτελεσμάτων, όπως «τριπλασιασμός του ROAS» ή «εγγυημένα leads», αποτελεί ένα ξεκάθαρο καμπανάκι κινδύνου. Η δυναμική του PPC και άλλων καναλιών performance marketing, επηρεάζεται από παράγοντες που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει απόλυτα. Επομένως, τέτοιες υποσχέσεις υποδηλώνουν είτε έλλειψη γνώσης, είτε προσπάθεια να πειστείς για κάτι ανέφικτο.

Not The Same assets59 Υπερβολική έμφαση στην ταχύτητα

Η επίτευξη αποτελεσμάτων στο performance marketing απαιτεί χρόνο, υπομονή και συνεχείς δοκιμές. Υποσχέσεις για θεαματικά αποτελέσματα μέσα σε λίγες μόνο μέρες, συνήθως υποδεικνύουν έλλειψη κατανόησης της πολυπλοκότητας του χώρου ή μία προσπάθεια να παρουσιαστεί κάτι ιδανικό, που στην ουσία όμως είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Η βιασύνη, συχνά οδηγεί σε επιφανειακές προσεγγίσεις, που δεν έχουν μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα.

Not The Same assets58 Έλλειψη στοιχείων και παραδειγμάτων

Η αξιοπιστία στον χώρο του performance marketing βασίζεται σε μετρήσιμες επιτυχίες. Αν δεν υπάρχουν case studies ή συγκεκριμένες αναφορές, που να αποδεικνύουν αποτελεσματικότητα και εμπειρία, αυτό μπορεί να αποτελεί ένδειξη overpromising.

Not The Same assets57 Υποσχέσεις για εξαιρετικά χαμηλό κόστος

Στο performance marketing, το κόστος παίζει καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα των αποτελεσμάτων. Υποσχέσεις για κορυφαία αποτελέσματα με ελάχιστη επένδυση, συχνά υποδηλώνουν περιορισμούς σε εργαλεία ή στρατηγικές. Αν και οι χαμηλές τιμές μπορεί να φαίνονται ελκυστικές, οι επιπτώσεις αυτής της επιλογής συνήθως είναι αρνητικές.

Από τις υποσχέσεις στον ρεαλισμό: Η σημασία των SMART στόχων και η επιλογή του σωστού συνεργάτη

Για να εξασφαλίσεις ότι μία νέα συνεργασία στο performance marketing θα αποδώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα, είναι σημαντικό να αξιολογήσεις προσεκτικά τις δεσμεύσεις που παρουσιάζονται. Παρακάτω θα βρεις κάποιες βασικές προϋποθέσεις, που θα σε βοηθήσουν να διακρίνεις ότι οι προτάσεις του συνεργάτη σου είναι ρεαλιστικές:

Not The Same assets42 SMART στόχοι

Πρώτο και πιο σημαντικό στοιχείο στο performance marketing είναι να υπάρχουν SMART στόχοι: στόχοι που είναι Συγκεκριμένοι (Specific), Μετρήσιμοι (Measurable), Επιτεύξιμοι (Achievable), Σχετικοί (Relevant) και Χρονικά Καθορισμένοι (Time-bound). Αυτό θα σου εξασφαλίσει ότι δεν υπάρχουν αόριστες υποσχέσεις. Όταν οι στόχοι δεν καθορίζονται ξεκάθαρα, τότε μπορεί να σημαίνει ότι είτε δεν υπάρχει πλήρης κατανόηση των αναγκών σου, είτε επιχειρείται η δημιουργία υπερβολικών προσδοκιών, χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη.

Οι SMART στόχοι είναι το κλειδί για να βεβαιωθείς ότι κάθε ενέργεια είναι στρατηγικά σχεδιασμένη και ότι μπορείς να παρακολουθείς την πρόοδό της, με βάση πραγματικά δεδομένα.

Overpromising στο Performance Marketing - SMART στόχοι

Not The Same assets42 Ανάγνωση της αγοράς και του ανταγωνισμού: Η κατανόηση της αγοράς και του ανταγωνιστικού τοπίου είναι απαραίτητη στο performance marketing, καθώς πολλοί εξωτερικοί παράγοντες επηρεάζουν την απόδοση των καμπανιών. Αυτοί οι παράγοντες περιλαμβάνουν την ανταγωνιστικότητα της αγοράς, τις τρέχουσες τάσεις, τη συμπεριφορά των χρηστών και τις αλλαγές στους αλγόριθμους των πλατφορμών. Είναι σημαντικό να υπάρχει σαφής ανάλυση αυτών των παραμέτρων και των επιπτώσεών τους στην απόδοση. Αν αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη, τότε οι δεσμεύσεις μπορεί να βασίζονται σε υπερβολικές υποσχέσεις, που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Not The Same assets42 Διαφάνεια και μετρήσιμα αποτελέσματα: Η διαφάνεια αποτελεί βασικό στοιχείο για μια επιτυχημένη συνεργασία στο performance marketing. Θα πρέπει, λοιπόν, να υπάρχουν αναλυτικές αναφορές και τακτική ενημέρωση, ώστε να μπορείς να παρακολουθείς την πρόοδο, βάσει των SMART στόχων που έχουν οριστεί. Μια ξεκάθαρη παρουσίαση στρατηγικών και αποτελεσμάτων, σου επιτρέπει να αξιολογήσεις με ακρίβεια την πορεία της επένδυσής σου, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στη διαδικασία.

Not The Same assets42 Μακροχρόνιες συνεργασίες: Η διατήρηση μακροχρόνιων συνεργασιών, αποτελεί ένδειξη ότι οι στρατηγικές που εφαρμόζονται είναι αποδοτικές και βασίζονται σε ρεαλιστικές δεσμεύσεις. Σχέσεις που αντέχουν στον χρόνο, υποδεικνύουν συνέπεια και αποτελεσματικότητα. Επιλέγοντας συνεργάτες με τέτοιου είδους σταθερές σχέσεις, μπορείς να διασφαλίσεις τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της επιχείρησής σου, με αξιοπιστία.

Overpromising στο Performance Marketing - Not The Samed

Εάν έχεις φτάσει μέχρι το τέλος αυτού του άρθρου, σίγουρα έχεις καταλάβει ότι το performance marketing δεν είναι ζήτημα άμεσων λύσεων. Χρειάζεται καλά σχεδιασμένες ενέργειες, διαφάνεια και ρεαλισμό. Υποσχέσεις που ακούγονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, συχνά καταλήγουν σε απογοήτευση και απώλεια πόρων.

Το κλειδί βρίσκεται στη συνεργασία με ομάδες που κατανοούν τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και επικεντρώνονται σε ουσιαστικά, μετρήσιμα αποτελέσματα. Με σταθερή στρατηγική και προσεκτικές επιλογές, μπορείς να δημιουργήσεις μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και να διασφαλίσεις ότι οι επενδύσεις σου θα αποδώσουν πραγματική αξία.

Not The Same assets49