Επηρεάζει ο τίτλος και το κείμενο ενός αποτελέσματος στο Google την επικοινωνία μιας εταιρείας; Υπάρχει κάποια σύνδεση ανάμεσα στο SEO το branding και την εταιρική ταυτότητα;
Τι λέτε; Το έχετε σκεφτεί ποτέ; Στο παρόν άρθρο θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε αυτή την «κρυφή» πτυχή του Search Engine Optimization!
του Μάκη Τζεχερίδη, Founder/CMO
Θα προσπαθήσουμε να σας βάλουμε κατευθείαν στην ουσία του θέματος. Το παρακάτω αποτέλεσμα είναι αυτό που θα εμφανιστεί στο Google, εάν κάποιος/α αναζητήσει το brand name “Not The Same”. Το ίδιο, πιθανότατα, θα συμβεί και σε αναζήτηση άλλων brand names, συμπεριλαμβανομένου και του δικού σας.
Αυτός ο κάποιος/α διαθέτει -σίγουρα- χαρακτηριστικά, τα οποία ενδιαφέρουν το brand και σε δεύτερο επίπεδο, τον ίδιο. Το δεδομένο είναι ότι υπάρχει κάποιος λόγος που αναζητά τη συγκεκριμένη εταιρεία στο Internet, ο οποίος πιθανότατα (μεταξύ άλλων) να είναι ένας από τους εξής:
Έχει ακούσει κάτι για την Not The Same και θέλει να μάθει περισσότερα
Προσπαθεί να έρθει σε επικοινωνία με την εταιρεία, έπειτα από σύσταση κάποιου
Πρόκειται για έναν νέο υποψήφιο συνεργάτη (lead), ο οποίος αναζητά συγκεκριμένες υπηρεσίες στο Google
Σκέφτεται ήδη να συνεργαστεί με την εταιρεία και επιχειρεί να αξιολογήσει την εικόνα της στο Internet
Είναι ήδη συνεργάτης της και ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για την ανάπτυξή της
Για καθέναν από τους προαναφερθέντες λόγους, η «απάντηση» της εταιρείας στο Google είναι το παραπάνω αποτέλεσμα.
Στο σημείο αυτό, σας προτρέπουμε να κάνετε την ίδια αναζήτηση με keyword το δικό σας brand name και να το δείτε με τα μάτια αυτού που σας αναζητά…
Τι λέτε; Αυτές οι 2-3 σειρές κειμένου και η εικόνα που τις συνοδεύει είναι αντιπροσωπευτικές για το brand και αυτά που προσφέρει ως προϊόντα ή υπηρεσίες τη δεδομένη στιγμή; Σε αυτόν τον τόσο περιορισμένο χώρο, συστήνεστε ή ακόμη καλύτερα αυτοπροσδιορίζεστε, όπως ιδανικά θα θέλατε στον εκάστοτε ενδιαφερόμενο/η;
Είναι πολύ πιθανό, η εικόνα του αποτελέσματος αναζήτησης να σας έχει δημιουργήσει έναν μικρό πονοκέφαλο αυτή τη στιγμή. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο το προτείναμε 🙂.
Επιχειρώντας να προσεγγίσουμε σε πρακτικό επίπεδο τη σχέση του SEO με την εταιρική επικοινωνία, θα ήταν χρήσιμο να θυμηθούμε το μοντέλο AIDA (Attraction, Interest, Desire, Action). Ένα ιεραρχικό μοντέλο, που περιγράφει τα 4 στάδια ενός υποψηφίου (ενδιαφερόμενου, αγοραστή, ερευνητή κ.ο.κ.), ως προς τη στάση του απέναντι σε οτιδήποτε προέρχεται από ένα brand που «απαιτεί» την επαφή μαζί του. Υπό αυτό το πρίσμα, στο περιβάλλον των μηχανών αναζήτησης, το ιδανικό σημείο για να αποκτήσει το brand επαφή με το κοινό, είναι τα αποτελέσματα αναζήτησης, τα οποία θεωρητικά θα πρέπει να μπορούν:
να ξεχωρίσουν ανάμεσα στα υπόλοιπα 10 αποτελέσματα αναζήτησης, διαφημίσεις, αποτελέσματα χάρτη & δικτύου εικόνων, κ.α.
να δημιουργήσουν ενδιαφέρον, ώστε το κοινό που αναζητά κάτι σχετικό με αυτά, να μην τα «προσπεράσει»
να ενισχύσουν, με την ποιότητα του περιεχομένου, το ενδιαφέρον του κοινού που αναζητά κάτι σχετικό, ώστε να θέλει να μάθει περισσότερα
να μετατρέψουν την επιθυμία σε δράση – ψηφιακή επαφή (π.χ. κλικ και ανακατεύθυνση στην αντίστοιχη εταιρική ιστοσελίδα)
Τόσο ο τίτλος, όσο και το κείμενο του αποτελέσματος στη μηχανή αναζήτησης, «δημιουργούνται» από τα metadata της κάθε ιστοσελίδας του ιστοτόπου μας και πιο συγκεκριμένα από το meta title & το meta description. Αν για κάποιον λόγο, όπως συμβαίνει συχνά, δεν έχουμε συμπληρώσει τα αντίστοιχα πεδία στον κώδικα της ιστοσελίδας, το Google θα τα συμπληρώσει αυτόματα, με περιεχόμενο της σελίδας που θεωρεί αντιπροσωπευτικό.
Πάμε να δούμε, φέρνοντας ως παράδειγμα τη Not The Same, τη δομή ενός βελτιστοποιημένου αποτελέσματος SEO, σύμφωνα με τα παραπάνω. Το παράδειγμα στο οποίο θα αναφερθούμε, είναι αποτέλεσμα του περιεχομένου της αρχικής σελίδας του www.notthesame.gr:
meta title (έως 60 χαρ.): Υπηρεσίες Digital Marketing – Not The Same
meta description (έως 160 χαρ.): Η Not The Same παρέχει Υπηρεσίες Digital Marketing, με σκοπό την ενίσχυση της επικοινωνίας και της συνεργασίας των ανθρώπων στον ψηφιακό κόσμο.
Το brand name “Not The Same” εμφανίζεται με bold, μιας και αποτελεί το βασικό keyword της αναζήτησης. Εδώ, η μηχανή αναζήτησης μας βοηθά να συσχετίσουμε την αναζήτησή μας με ένα αποτέλεσμα που το συμπεριλαμβάνει στο περιεχόμενό του.
Παράλληλα, διακρίνουμε ένα εικονίδιο πάνω αριστερά, το οποίο υπάρχει για να φιλοξενήσει το λογότυπο της εταιρείας. Σκοπός του είναι να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητά της, αλλά και την ταύτισή της με κάτι που ήδη είναι αναγνωρίσιμο. Επίσης, δίπλα του ακριβώς διακρίνουμε δύο ακόμη στοιχεία: το Site Name (το όνομα της εταιρείας) και το Domain Name (η διεύθυνσή της στο Internet).
Αφού εξηγήσαμε τη δομή των αποτελεσμάτων αναζήτησης, με παράδειγμα την περίπτωση της Not The Same και το αποτέλεσμα της αρχικής σελίδας του notthesame.gr στις μηχανές αναζήτησης, σας προτρέπουμε:
Να τοποθετήσετε στο εικονίδιο το λογότυπο ή το ιδεόγραμμά σας.
Εμείς επιλέξαμε το δεύτερο γιατί:
είναι νέο, φρέσκο και μας αρέσει πολύ 🙂
πιστεύουμε πως τραβά την προσοχή (Attraction)
του δίνουμε έμφαση, όπως κάνουμε και σε άλλα σημεία της εταιρικής επικοινωνίας
οι προτεινόμενες διαστάσεις καθιστούν το λογότυπο δυσανάγνωστο
Να τοποθετήσετε στον τίτλο του αποτελέσματος και μέσω του meta title της αρχικής σελίδας του notthesame.gr, το βασικό σας αντικείμενο. Ποια είναι η κύρια υπηρεσία που σας ενδιαφέρει να ταυτιστεί με το brand name σας;
Στη δική μας περίπτωση, η ομάδα μας επέλεξε να δώσει έμφαση σε μία φράση που περιγράφει συνολικά το αντικείμενο και τον κλάδο μας: «Υπηρεσίες Digital Marketing». Αυτό γιατί:
θέλουμε να ταυτιστούμε στη συνείδηση του κοινού, ως brand name, με τη φράση αυτή. Απώτερος στόχος μας, είναι όταν κάποιος/α ακούει «Not The Same», να το παραλληλίζει με τον κλάδο του Digital Marketing.
προτιμήσαμε μία λακωνική, αλλά περιεκτική περιγραφή, ικανή να αποδώσει το στίγμα μας.
αλληγορικά, ένα έμπειρο μάτι θα μπορούσε να διακρίνει τη σημειολογία της ιεράρχησης των εννοιών, μιας και το brand name ακολουθεί το αντικείμενο της εταιρείας. Αυτή είναι και η αλήθεια και το όραμά μας (Interest)
Στο πεδίο της περιγραφής και μέσω του meta description της αρχικής σελίδας του website, να αναφέρετε λίγα παραπάνω στοιχεία για την ίδια την εταιρεία και τη φιλοσοφία – κουλτούρα της ή για το αντικείμενο των εργασιών της.
Εμείς επιλέξαμε να αναδείξουμε και να επικοινωνήσουμε τον σκοπό μας, τον λόγο, δηλαδή, για τον οποίο αποφασίσαμε να λειτουργούμε με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο.
Αυτό γιατί:
πιστεύουμε πως ο σκοπός μας αποτελεί την καλύτερη έκφραση της εταιρικής κουλτούρας και των αξιών της λειτουργίας μας (Desire)
η διατύπωση αυτή, περιγράφει την ολιστική προσέγγισή μας, ως προς το πώς μια επιχείρηση μπορεί να ωφεληθεί από την ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία με το κοινό της (Action)
Όπως διαφαίνεται από την παραπάνω ανάλυση, η οποία αποτελεί μία σύντομη σύνοψη τακτικών SEO και εταιρικής επικοινωνίας, το αποτέλεσμα της αρχικής σελίδας στις μηχανές αναζήτησης αποκτά ένα νέο, ειδικό βάρος. Το περιεχόμενό του SEO της αρχικής σελίδας, επιχειρεί να πει και να περιγράψει «πολλά», σε σχέση με τον διαθέσιμο χώρο έκφρασης που διαθέτει (60 +160χαρ., 1 image). Εμπειρικά, μπορώ να σας διαβεβαιώσω πως στο επικοινωνιακό επίπεδο, αποτελεί το πολυπλοκότερο στάδιο της διαδικασίας βελτιστοποίησης. Κυριολεκτικά, κάθε γράμμα, κενό ή έκφραση, παίζει καθοριστικό ρόλο και μπορεί να επηρεάσει θετικά ή αρνητικά την έκβαση της επικοινωνίας.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την παρουσίαση των υπηρεσιών ή των άρθρων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το αποτέλεσμα που παρουσιάζουν οι μηχανές αναζήτησης αποκτά νέους ρόλους, ιδιαίτερα σημαντικούς, τόσο για την επικοινωνιακή, όσο και για την εμπορική στρατηγική της επιχείρησης. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που θα αναλύσουμε στο επόμενο άρθρο.
Σας ευχαριστώ