Παγκόσμιες Τάσεις που θα καθορίσουν τον κλάδο τα επόμενα χρόνια

Εάν τα τελευταία χρόνια έχουν διδάξει κάτι στους επιχειρηματίες, αυτό είναι πώς να παραμένουν ευέλικτοι σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον.

Η διαδρομή προς την online επιχειρηματικότητα έχει αρκετά εμπόδια και προκλήσεις, κάθε επιχείρηση καλείται να ανταπεξέλθει στην αβεβαιότητα, με κύριο στόχο της να αναπτυχθεί.

Η συμπεριφορά του καταναλωτή αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους παράγοντες που επηρεάζουν το τοπίο του e-commerce. Η κατανόηση των προτιμήσεων, των κινήτρων και των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών στρατηγικών marketing, την βελτιστοποίηση της εμπειρίας χρήστη και την ενίσχυση των πωλήσεων.

Ξεκινώντας λοιπόν από τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του, σύμφωνα με το Think with Google, εντοπίζονται 4 κρίσιμες τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο του e-commerce τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια.


1. Τα στάδια της αγοραστικής διαδικασίας έχουν αλλάξει ριζικά.

Στο παρελθόν, η αγοραστική εμπειρία ήταν απλή: ο πελάτης επισκεπτόταν ένα κατάστημα, έψαχνε για το προϊόν που ήθελε και το αγόραζε. Σήμερα, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο περίπλοκη. Οι σύγχρονοι καταναλωτές πλέον “βιώνουν” τα brands και αγοράζουν σε ένα διαρκές δίκτυο αλληλεπιδράσεων, που αγγίζει όλα τα κανάλια: social media, websites, blogs, marketplaces, ακόμα και φυσικά καταστήματα.

Αυτή η πολυκαναλική συμπεριφορά δεν οριοθετείται σε ένα μόνο κανάλι. Αντίθετα, οι καταναλωτές μεταβαίνουν αβίαστα από το ένα στο άλλο, συγκρίνοντας τιμές, διαβάζοντας κριτικές και ψάχνοντας για προσφορές, πριν καταλήξουν στην αγορά.

Αυτή η τάση δυναμώνει ραγδαία. Σε αντίθεση με το παρελθόν, όπου η αναζήτηση ενός προϊόντος γινόταν σε ένα συγκεκριμένο κανάλι (π.χ. κατάστημα) για μια συγκεκριμένη αγορά, πλέον η αγοραστική διαδρομή είναι άπιαστη. Ο καταναλωτής μπορεί να ξεκινήσει την έρευνά του στα social media, να συνεχίσει σε ένα blog ή website, να συγκρίνει τιμές σε marketplaces, και τελικά να ολοκληρώσει την αγορά στο φυσικό κατάστημα ή online.

Είναι σαφές λοιπόν, πως το μέλλον του retail ανήκει στο omnichannel.

2. Οι νεότεροι καταναλωτές είναι 2 έως 3 φορές πιο πιθανό να έχουν κάνει αγορές χρησιμοποιώντας τα πιο φρέσκα social media.

Τα brands θα πρέπει να καθορίσουν ποια θα είναι η παρουσία τους σε αυτά, καθώς τα όρια μεταξύ εμπορίου και περιεχομένου θολώνουν ακόμη περισσότερο.

Τα επόμενα χρόνια οι καινοτόμες εμπειρίες που υποστηρίζονται από την επαυξημένη πραγματικότητα (A.R.) και την εικονική πραγματικότητα (V.R.), θα φέρουν την επανάσταση στο e-commerce προσφέροντας στους χρήστες μια καθηλωτική αγοραστική εμπειρία.

Όλο και περισσότερα e-shops θα υποστηρίζονται από την επαυξημένη πραγματικότητα (AR), αλλάζοντας ριζικά το Customer Journey. Οι νέες αυτές καινοτομίες θα ενισχύσουν σημαντικά την περιέργεια και την όρεξη των καταναλωτών να ανακαλύψουν, να δοκιμάσουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων και να αγοράσουν αυτό που θα καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες τους πριν καν μπουν στη διαδικασία να το δουν και φυσικά.

3. Gen Z: Το ισχυρό καταναλωτικό κοινό του μέλλοντος.

Η Gen Z (1996 – 2012) είναι μεν ευαισθητοποιημένη για τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής, όμως παρουσιάζει ένα πιο «κυνικό» καταναλωτικό προφίλ σε σύγκριση με τη γενιά των Millennials (1981 – 1996), σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) σχετικά με τις καταναλωτικές συμπεριφορές των νέων ηλικίας 18-25.

Η Gen Z αποτελεί περίπου το 30% του συνολικού παγκόσμιου πληθυσμού και προβλέπεται να αποτελέσει περίπου το 27% του εργατικού δυναμικού έως το 2025. Είναι επίσης η πρώτη γενιά που μεγάλωσε πλήρως σε έναν ψηφιακό κόσμο, περνώντας περισσότερο χρόνο online από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Επίσης, η αγοραστική τους δύναμη αυξάνεται.

Αυτή η ψηφιακή συμπεριφορά μεταφράζεται σε κάτι περισσότερο από απλές online αγορές. Η Gen Z δηλώνει ότι το 42% των δαπανών της πραγματοποιείται ακόμα σε φυσικά καταστήματα, συγκριτικά με τους millennials (38% των δαπανών). Ως αποτέλεσμα, οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να δημιουργήσουν πιο ομαλές εμπειρίες αγορών omnichannel, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία εντός του καταστήματος, για να βελτιώσουν την εμπειρία των καταναλωτών, αλλά και δοκιμάζοντας τεχνολογίες επόμενης γενιάς, όπως είναι η Εικονική Πραγματικότητα και η Επαυξημένη Πραγματικότητα.

4. Συνειδητοποιημένοι καταναλωτές θέλουν περισσότερη αξία και λιγότερο ρίσκο.

Μετά από χρόνια μακροοικονομικής και γεωπολιτικής αβεβαιότητας, οι αγοραστές έχουν γίνει πιο προσεκτικοί στην αξία που λαμβάνουν. Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην συνολική αξία ενός brand έναντι του να ξοδέψουν λιγότερα χρήματα.

Στην πραγματικότητα, τουλάχιστον το 70% των ανθρώπων λέει ότι είναι πρόθυμοι να συνεχίσουν να αγοράζουν από brands τα οποία αυξάνουν τις τιμές τους εάν αισθάνονται ότι εκτιμώνται ως πελάτες.

Σε μια εποχή όπου η πλειοψηφία των καταναλωτών αλληλεπιδρά με brands μέσω των κινητών συσκευών τους, η ανάπτυξη μιας εφαρμογής e-commerce έχει γίνει απαραίτητη για κάθε brand που θέλει να παραμείνει ανταγωνιστικό.

  • Η τάση αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς οι mobile εφαρμογές προσφέρουν πλήθος από οφέλη τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους πελάτες.
  • Μείωση του χρόνου αναμονής: τα Apps επιτρέπουν στους πελάτες να πραγματοποιούν αγορές, μειώνοντας δραστικά τον χρόνο αναμονής.
  • Ενίσχυση της εμπειρίας των χρηστών: Μέσω ειδοποιήσεων push, οι επιχειρήσεις μπορούν να ενημερώνουν τους πελάτες για προσφορές, νέα προϊόντα, διατηρώντας το ενδιαφέρον τους αμείωτο.
  • Προσαρμογή στις ατομικές ανάγκες: Οι εφαρμογές μπορούν να συλλέγουν δεδομένα χρήσης και να προσφέρουν εξατομικευμένες προτάσεις ή εκπτώσεις, βελτιώνοντας την εμπειρία κάθε πελάτη.

Επιπλέον οι εφαρμογές (apps) συμβάλλουν καθοριστικά στην οικοδόμηση άμεσων σχέσεων με τους πελάτες της εκάστοτε επιχείρησης, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στη συλλογή first-party data.

Καθώς η αβεβαιότητα συνεχίζεται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο, οι επιχειρήσεις καλούνται να παραμείνουν ευέλικτες, με επιτακτική ανάγκη την χάραξη μιας Digital Marketing Στρατηγικής που λαμβάνει υπόψη της, τις μελλοντικές τάσεις και να εστιάζει στις ανάγκες και συμπεριφορές του σύγχρονου καταναλωτή.

Not The Same - ideogramma

Πηγή:
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/future-of-retail/